dinsdag 30 juni 2009

Persbericht PvdD over intrekken vaarvergunning

Persbericht

Partij voor de Dieren: ‘Intrekken vaarvergunning Sea Shepherd laffe actie kabinet’

Nederlandse regering laat illegale walvisjacht ongemoeid, maar pakt beschermers walvis aan

Den Haag 30 juni 2009- De Partij voor de Dieren is boos over het voornemen van het kabinet om de vaarvergunning van milieubeschermingsorganisatie Sea Shepherd in te trekken. Sea Shepherd voert met het schip 'Steve Irwin' onder Nederlandse vlag actie tegen de illegale Japanse walvisjacht in de natuurreservaten rond Antarctica. Na klachten van Japan daarover, heeft het kabinet besloten de actievoerders aan te pakken. Staatssecretaris Huizinga wil met spoed de Zeebrievenwet wijzigen om het Nederlandse nationaliteitsbewijs van het Sea Shepherdschip in te kunnen trekken. De Partij voor de Dieren vindt het ongehoord dat het kabinet haar pijlen richt op de beschermers van de ernstig bedreigde walvis en de illegale walvisjagers ongemoeid laat. De partij wil dat het plan van het kabinet van tafel gaat.
Walvissen zijn sinds 1967 officieel een beschermde diersoort en sinds 1986 is er een internationaal moratorium op de walvisjacht. Toch worden er gemiddeld zo’n 1500 walvissen per jaar gevangen en opgegeten, waarvan zo’n 800 walvissen door Japan. Tot nu toe is de internationale gemeenschap niet opgetreden tegen Japan, dat jaar na jaar de afspraken over de bescherming van walvissen aan zijn laars lapt. Sea Shepherd strijdt wél tegen het illegaal vangen van dit bedreigde zeezoogdier. De actiegroep probeert op volle zee het afschieten van walvissen te verhinderen door onder meer boterzuur, een natuurlijk en ongevaarlijk product, op Japanse walvisschepen te gooien zodat het dek voor de bemanning te glad wordt om erop te werken. Met deze methoden weten de actievoerders jaarlijks de dood van honderden walvissen te verhinderen.
Na confrontaties tussen Sea Shepherd en de Japanse walvisjagers heeft Japan zowel Nederland als Australië -waar de Steve Irwin vandaan komt- op het matje geroepen. De Australische minister van buitenlandse zaken vindt dat Japan zich moet houden aan de internationale afspraken over de bescherming van de walvis en onderzoekt de mogelijkheden om het land voor de rechter te slepen wegens structurele schending van die afspraken. De Nederlandse regering laat het illegale optreden van Japan voor wat het is en komt het land zelfs tegemoet door de actievoerders aan te pakken.

Kamerlid Esther Ouwehand: 'Dit is de omgekeerde wereld. Als de regering zelf actie zou ondernemen om de naleving van het jachtverbod te waarborgen dan waren organisaties als Sea Shepherd overbodig. De staatssecretaris zou de actievoerders moeten steunen in plaats van ondermijnen. Nederland zegt wel voor het beschermen van de walvis te zijn, maar als puntje bij paaltje komt zwicht het kabinet voor de druk van Japan. Dat vind ik erg jammer en een laffe actie van het kabinet.’
De Partij voor de Dieren heeft Kamervragen aan de minister gesteld om duidelijkheid te krijgen over haar standpunt in deze zaak. De partij wil weten of zij het initiatief van de Australische minister van buitenlandse zaken steunt en wat Nederland tot nu toe heeft gedaan om ervoor te zorgen dat de IWC-afspraken ter bescherming van de walvis worden nageleefd.
Einde bericht

11 opmerkingen:

  1. Nouja! Zeer schandalig als ze de vaarvergunning intrekken, die dieren verdienen om vrij rond te zwemmen in beschermde gebieden, als japan alsnog op ze jaagt gooi er dan een bom op ofzo
    sea sheperd doet nog totaal onschuldige dingen werpen, vergeleken met japan die gewoon de kapitein beschiet. en vervolgens is japan onschuldig
    als de nederlandse regering dit toelaat, zal ik zeker zorgen voor handtekeningen acties via hyves,sbs6.. etc

    groeten een dierenliefhebber

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoor het net op het nieuws.
    Ik vind het achterlijk.

    Ik vind het juist bewonderenswaardig wat jullie doen, dussseh... mijn handtekening hebben jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is ongehoord dat de nederlandse regering zich op deze wijze laat gebruiken door japan. Ze zou een voorbeeld moeten nemen aan australie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb meteen na het nieuws iedere fractie van de Tweede Kamer aangeschreven. De PvdD reageerde direct met de mededeling dat zij Kamervragen zouden stellen, even later gevolgd door het persbericht. De SP reageerde ook, maar van de rest ontving ik tot op heden geen enkele reactie.

    Ik vind het ronduit schandalig dat de staatssecretaris deze overweging heeft kunnen maken. Is zij soms in dienst van de Japanse overheid? Nederland is officieel tegen de walvisjacht, waarom huldigt zij dan het Japanse standpunt? Waarom zijn alle landen toch zo bang voor Japan?

    Het grappige is dat juist de Nationale Postcode Loterij Sea Shepherd met een flinke zak met geld steunt. Ik hoop dat dit geld kan worden aangewend om komende winter twee schepen uit te rusten en de Japanners voor eens en voor altijd van de walvisjacht af te houden.

    Toch een grote schande dat de hele wereld ieder jaar weer toekijkt hoe een handjevol mensen daadwerkelijk aktie onderneemt tegen de illegale Japanse walvisjacht en ondertussen de hielen van diezelfde Japanners likt. Bah!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Slappe Hollandse politiek. Balkenende durft simpelweg niet op te staan en met rechte rug tegen de Japanners in te gaan. Slap geouwehoer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Walgelijk!
    Ik heb er simpelweg geen woorden voor hoe schandalig de Nederlandse regering deze situatie aanpakt.
    Het is duidelijk een kwestie van geen ruggegraat hebben en pure hielelikkerij!!
    Ik ben een trouwe kijker van de serie Whale wars te zien op Discovery Channel en Animal Planet,en het breekt mijn hart om te zien met welke beperkte middelen de sea shepherds de strijd aan moeten gaan tegen de snelle moordmachines van Japan.Het is een oneerlijke strijd,vooral wanneer de enige die het jagen op walvissen binnen de reservaten controleert zo op het matje word geroepen terwijl er werkelijk niks aan Japan word gedaan.
    Ik voel me er zo verschrikkelijk machteloos en moedeloos door!!!Ik ben slechts een alleenstaande moeder met een uitkering,maar ik zal jullie steunen hoe ik ook kan!
    Mocht ik ooit de loterij winnen dan zou ik jullie een schip schenken dat sneller is dan de japanse harpoenschepen met genoeg middelen om jullie strijd voort te zetten.
    Ik hou van jullie Sea Shepherds!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik schaam me diep om een Nederlandse staatsburger te zijn. Ik schaam mij nog dieper voor onze regering.Laat Balkelende lekker naar Japan verhuizen en daar tussen walvismoordenaars gaan wonen, nare ruggegraatloze harry

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij vinden het belachelijk als ze niet meer zouden mogen varen!!! Wat niet meer zo mogen is jagen op dieren!!! Op welk dier dan ook, je mag geen make-up meer op konijnen testen, maar wel walvissen doden! En make-up wordt door duizenden mensen gebruikt, dan snap ik het verschil niet meer. Ik vind het geweldig wat ze doen en ze moeten het vooral blijven doen. Geweldig hoe ze opkomen voor de walvissen. Erg jammer dat er weinig geld is voor het tegen gaan van de japanners. Iedereen die die beelden ziet krijgt toch een naar gevoel van binnen! Stel eens voor dat je er zelf ligt(Balkelende) Dan is het een stuk minder prettig en snap je waarom de sea shepherds er moeten zijn. Met een hond of een kat ga je toch ook niet zo om, maar dit is zeker normaal!! Ik ben voor en vind dat ze gesteund moeten worden inplaats van tegen gewerkt.I love sea shepherd to!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat zijn (worden)we toch een slap volkje.
    Balkenende houd van dieren, en veroordeelt de walvisjacht van japan.
    Aan de andere kant durft hij geen weerwoord te geven aan japan die illegaal walvissen vermoord!!
    En dan te bedenken dat the sea shepperds worden veroordeelt als terrorristen door japan.
    JPB kijkt vast en zeker geen whale wars.
    Ik denk als hij dat zou doen hij er achter komt wie de terrorristen echt zijn!!!!
    Ik hoop op steun voor de sea shepperds, maar vrees het ergste jpb kenende in zijn politiek!!
    Ik baal er soms vam om nederlander te zijn ,met dat slappe en bange zooitje daar in den haag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    a.s. maandag (7 dec)vaart de steve irwin weer uit naar antartica.
    Ik hoop op een groot succes, en hoop dat de bemanning niet aan DEN HAAG denkt.
    Jack Walvisgek.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Diederik Samson, (PvdA)
    Laat is wat van je horen op deze site!
    Je was toch vanuit Greenpeace naar de politiek overgestapt omdat je hier betere dingen voor de goede zaak kan doen.
    "Grijp je kans" en mobiliseer je collega's dat de Seashepherd onder onze fameuze vlag kan blijven varen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ook die Diederik is net zo'n laffe hondekop als de rest van dat zooitje daar in Den Haag. En die Huizinga........Ach, die is de hele leven al mislukt en neemt achterloos zo'n besluit. Uiteindelijk nog nooit iets goeds gedaan in Den Haag.
    En dan die BakEllende.....tja, te triest om daar nog op in te gaan. Nu zijn zei medeverantwoordelijk voor die moorden.

    BeantwoordenVerwijderen